Fibernet – afhjælpning – ”rimelig tid” – rykkere (24-359)
Resumé
Klager var fiberkunde hos indklagede. Den 31. maj 2024 oplyste klager, at der ikke længere var internetforbindelse på klagers adresse. I løbet af de næste 3-4 uger kontaktede klager indklagede flere gange både skriftligt og telefonisk med henblik på afhjælpning af manglen. Idet indklagede afviste at stille en trådløs router el.lign. til rådighed, købte klager løbende datapakker til familiens mobiltelefoner. Først den 24. juni 2024 blev der gennemført et teknikerbesøg, hvorunder fiberboksens strømstik blev skiftet, hvilket afhjalp manglen.
Klager krævede 1.300 kr. i erstatning for mobildatapakkerne og derudover kompensation for svie og smerte. Indklagede krediterede en måneds internetabonnement, men afviste øvrige krav.
Nævnet fandt under hensyn til problemets karakter, at fejlen ikke blev afhjulpet inden rimelig tid, idet der var tale om et unødvendigt langt fejlretningsforløb vedrørende en væsentlig mangel, som nemt kunne løses. Nævnet fandt derfor bl.a., at klager var berettiget til 1.300 kr. i erstatning for datapakkerne, men ikke kompensation for svie og smerte.