Internet – Aftaleforhold – Aftaleindgåelse – Uanmodet levering – Hæftelse – Rykker- og inkassoforløb – Slutbrugerbekendtgørelse § 17 – SBBU (skift af bredbåndsudbyder) – (24-202, 24-228 og 24-361)
RESUMÈ:
Nævnet har afgjort 3 nogenlunde enslydende sager, som vedrører ovenstående emner.
Fælles for de 3 sager er, at der på baggrund af en telefonisk drøftelse blev oprettet abonnementer på levering af bredbånd, som senere viste sig ikke kunne gennemføres, da det ikke var muligt for indklagede at opsige forbrugernes eksisterende abonnement hos deres daværende udbydere. Der blev derfor reelt ikke leveret nogen internetforbindelse.
Spørgsmålet var herefter om forbrugerne alligevel hæftede for bindingsperioden, som fremgik af indklagedes vilkår og oplyst i ordrebekræftelsen.
Nævnet fandt på baggrund af reglerne om SBBU (skift af bredbåndsudbyder), at det er indklagedes risiko at sikre sig at skiftet rent faktisk også gennemføres, så leveringen overgår til indklagede, herunder at indklagede får de relevante oplysninger til brug for skiftet fra den tidligere udbyder. Da leverandørskiftet ikke blev gennemført, kunne indklagede ikke fastholde aftalen om betaling af abonnementsbetaling i den påklagede periode.
Se den fulde begrundelse for nævnets afgørelse og forløbet i de enkelte sager herunder.