Internet og TV – opsigelse – slutopgørelse – forsinket udbetaling af tilgodehavende – renter (25-38)
AFGØRELSE FRA TELEANKENÆVNET
KLAGENS INDHOLD OG FORLØB
Klager havde abonnement på internet og tv hos indklagede.
Den 31. juli 2024 sendte klager en mail til indklagede med ønske om opsigelse af klagers abonnementer.
Abonnementerne blev opsagt pr. 29. august 2024.
Den 1. september 2024 sendte klager en mail til indklagede med forespørgsel om, hvornår klager kunne forvente en slutopgørelse og udbetaling af tilgodehavende.
Indklagede svarede i mail af 11. september 2024. Indklagede oplyste, at indklagede skyldte klager penge for perioden 29. august til 30. september 2024.
Klager sendte en rykker til indklagede den 1. november 2024. Klager ønskede sit tilgodehavende udbetalt samt kompensation for forsinket udbetaling.
Klager rykkede igen for udbetaling af tilgodehavende den 12. november 2024.
Den 5. december 2024 sendte indklagede et svar, hvori indklagede informerede om, at indklagede var kommet bagud med besvarelse af mails. Indklagede henviste klager til at ringe til kundeservice.
Den 15. december 2024 blev kreditnota 2320401 dannet, og beløbet på 733,89 kr. blev ifølge indklagede udbetalt til klager den 5. januar 2025.
Klager indbragte herefter sagen for Teleankenævnet.
PARTERNES KRAV OG BEGRUNDELSER:
Klager
Tilskrivning af renter på grund af forsinket udbetaling.
Klager har oplyst, at han grundet manglende rådgivning og gentagne forsøg på at give indklagede mulighed for at rette op på de mangelfulde forhold opsagde sit abonnement.
Klager opsagde dette ved udgangen af juli 2024. Klager er opmærksom på, at opsigelsesperioden er løbende måned + 30 dage.
Ved opsigelsen havde klager forudbetalt abonnement for 3 måneder, og ved udløb af abonnementets opsigelsesperiode var der forudbetalt en måned for meget. Indklagede bekræftede dette og oplyste ved telefonisk henvendelse herom, at indklagede havde lavet en fejl, hvorfor klagers refundering ikke var blevet kørt ved en “it-kørsel”, som den skulle, men ville blive foretaget måneden efter.
Selv efter flere rykkere havde klager efter mere end tre måneder ikke modtaget hverken opgørelse eller penge. Da klager rykkede kundeservice, fik klager det svar, at indklagede grundet travlhed ikke kunne behandle klagen.
Indklagede
Afvisning af klagers krav.
Klager har den 15. december 2024 modtaget en kreditnota som dækker perioden 30. august 2024 – 30. september 2024. Kreditnotaen er på 733,89 kr., som ifølge indklagedes Customer Billing-afdeling er tilbagebetalt til klager gennem hans Betalingsserviceaftale.
Indklagede har oplyst, at slutopgørelser normalt bliver dannet i det system, som kunderne er oprettet i, hver 3. måned, det vil sige i april, juli, oktober, og januar. Når de bliver dannet midt i måneden, vil et eventuelt tilgodehavende blive udbetalt i starten af den efterfølgende måned.
Indklagede har oplyst, at der ikke er givet klagevejledning, idet indklagedes reklamationsafdeling ikke har modtaget en klage fra klager.
NÆVNETS BEMÆRKNINGER
Nævnet bemærker indledningsvist, at klager før indbringelse af sagen for nævnet har fået udbetalt sit tilgodehavende på 733,89 kr. Beløbet vedrører ifølge det oplyste forudbetalt abonnementsbetaling for internet og tv, som klager skulle have tilbagebetalt.
Nævnet har forstået klagen således, at klager ønsker at få spørgsmålet om rentetilskrivning behandlet af nævnet.
Nævnet bemærker, at klager ifølge indklagedes egne oplysninger om dannelse af slutopgørelse burde have modtaget en opgørelse over kundeforholdet i oktober 2024, og at beløbet burde have været udbetalt til klager i starten af november 2024.
Nævnet noterer, at følgende fremgår af rentelovens § 3:
”§ 3. Rente skal betales fra forfaldsdagen, hvis denne er fastsat i forvejen.
Stk. 2. I andre tilfælde skal der betales rente, når der er gået 30 dage efter den dag, da fordringshaveren har afsendt eller fremsat anmodning om betaling. Skyldneren skal ikke betale rente for det tidsrum, der ligger forud for modtagelsen af anmodningen.
Stk. 3. Uanset stk. 1 og 2 skal der tidligst betales rente, når der er gået 30 dage efter den dag, hvor skyldneren var i stand til at indhente de oplysninger, som må anses for nødvendige for at bedømme kravets berettigelse og størrelse.
Stk. 4. Uanset stk. 2 og 3 skal der senest betales rente fra den dag, da fordringshaveren begyndte retsforfølgning til betaling af gælden.
Stk. 5. Hvor særlige forhold begrunder det, kan retten bestemme, at rente skal betales fra et tidligere eller senere tidspunkt. Ved fordringer i henhold til aftaler som nævnt i § 1, stk. 4, kan retten dog alene bestemme, at rente skal betales fra et tidligere tidspunkt.”
Nævnet bemærker i den forbindelse, at klager fremsatte anmodning til indklagede om betaling i mail af 1. november 2024.
Nævnet finder, at klager på grund af indklagedes forsinkelse med udbetaling af klagers tilgodehavende har ret til at få beløbet forrentet 30 dage efter klagers anmodning om udbetaling jf. rentelovens § 3, stk. 2.
Renten beregnes i medfør af § 3, stk. 2, fra den 1. december 2024, til det skyldige beløb blev udbetalt til klager den 5. januar 2025.
Beløbet på 733,89 kr. forrentes med den rentesats, der fremgår af rentelovens § 5, stk. 1 og 2.
Nævnet har noteret, at klagers henvendelser til indklagede vedrørende den manglende udbetaling henholdsvis den 1. og 12. november 2024 ikke blev besvaret. Indklagedes mail af 5. december 2024 med oplysning om travlhed indeholdt ikke et svar til klager eller en klagevejledning i forhold til interne klagemuligheder eller i forhold til muligheden for at indbringe sagen for Teleankenævnet, jf. Bekendtgørelse om slutbrugerrettigheder på teleområdet (Bekg. nr. 566 af 24. maj 2023) § 17, nr. 3. Ankenævnet finder indklagedes håndtering af klagers mails kritisabel.
Nævnet træffer herefter følgende:
Der gives klager, NN, medhold i klagen over indklagede, Norlys Digital A/S således at indklagede skal udregne og udbetale et rentebeløb til klager baseret på 733,89 kr. for perioden 1. december 2024 til den 5. januar 2025.
Det indbetalte klagegebyr på 175 kr. returneres til klager, jf. vedtægternes § 27.
Indklagede, Norlys Digital A/S, bidrager som tilsluttet til Teleankenævnets drift og betaler derfor ikke sagsomkostninger, jf. vedtægternes § 28.
På Teleankenævnets vegne, den 23. oktober 2025.
