Overskriftsbillede til Regningsklage – varsling – prisstigning – rabatter (25-86)

AFGØRELSE FRA TELEANKENÆVNET

KLAGENS INDHOLD OG FORLØB

Klager havde internet-, TV- og mobilabonnement hos indklagede.

Den 23. juni 2023 modtog klager en meddelelse fra indklagede om, at der fra 1. september 2023 ville blive foretaget ændringer i klagers abonnementer, herunder tv og internet. Der fremgik bl.a. følgende:

Dit tv-abonnement fremover

Dit nye tv-abonnement inkluderer tv-pakken Grundpakke til 339 kr./md., du får en rabat på 100 kr./md. Det betyder, at din pris bliver 239 kr./md. (…)

Ny pris på Multiroom – og nye ekstra tv-bokse

Den 1. september 2023 ændres prisen på dit Multiroom-abonnement (tv i flere rum) fra 0 kr./md. til 99 kr./md. Vi giver dig en rabat på Multiroom (tv i flere rum) på 90 kr./md, så din nye pris bliver 9 kr./md.

Dit internetabonnement fremover

Med dit nye internetabonnement får du op til 50/10 Mbit. Tekniske forhold gør, at vi ikke kan garantere den fulde hastighed, men du er garanteret minimum 35/5 Mbit. Prisen er 299 kr./md., du får en rabat på 100 kr./md. Det betyder, at din pris bliver 199 kr./md. (…)

Den samlede pris for disse abonnementer blev herefter 737 kr., hvorfra der skulle fratrækkes en rabat på 290 kr., svarende til 447 kr.

I august 2023 fremsendte indklagede opkrævningen for september 2023 (regning nr. 113). Dette var den første regning efter ændringen, som klageren blev varslet om den 23. juni 2023.

Af regningen fremgik alle aftalte rabatter. Klager blev imidlertid ikke opkrævet 99 kr. for ”TV i flere rum”. Indklagede har oplyst, at dette skyldtes en IT-fejl:

Indklagede har oplyst, at klager på grund af denne fejl ikke blev opkrævet for ”TV i flere rum” i perioden fra 1. september 2023 til 30. november 2024. Klager fik alene tildelt rabatten vedrørende abonnementet.

Indklagede opdagede fejlen ultimo 2024. Da indklagede opdagede fejlen, opkrævede indklagede betaling for ”TV i flere rum” fremadrettet, men foretog ingen bagudrettet opkrævning.

I november 2024 fremsendte indklagede opkrævningen for december 2024 (regning nr. 130). Fra 1. december 2024 opkrævede indklagede dermed igen abonnementsydelsen på 99 kr. for ”TV i flere rum”:

I december 2024 fremsendte indklagede opkrævningen for januar 2025 (regning nr. 131). Abonnementsbetalingen var steget, fordi indklagede ultimo 2024 havde varslet, at både klagers TV- og internetabonnement ville stige med henholdsvis 20 kr.:

Den 23. december 2024 kontaktede klager indklagede og opsagde “TV i flere rum”. Herefter blev både abonnementet og rabatten afviklet.

I januar 2025 fremsendte indklagede opkrævningen for februar 2025 (regning nr. 132). På denne regning modregnede indklagede den forudbetalte opkrævning for ”TV i flere rum” for den sidste uge af december og hele januar måned, fordi klager havde opsagt abonnementet ultimo december:

Samme dato reklamerede klager over forløbet. Klager anførte, at klagers regning uventet var steget. Klager anmodede om, at prisen blev justeret tilbage til den pris, klager betalte i november 2024.

Den 9. januar 2025 svarede indklagede, at klager tidligere fejlagtigt havde modtaget en rabat for “TV i flere rum” uden samtidigt at have betalt for abonnementet. Klageren blev informeret om, at fejlen nu var blevet rettet, og at klager fremover ville blive opkrævet korrekt for abonnementet.

Den 13. januar 2025 svarede klager, at klagers pris blev aftalt i 2023 eller tidligere, og at klager ønskede igen at blive opkrævet 492 kr. om måneden.

Den 14. januar 2025 svarerede indklagede, at klageren fortsat ville modtage en rabat på 100 kr. som en del af den særlige aftale, men at rabatten for abonnementet “TV i flere rum” kunne ikke opretholdes, da denne beroede på en fejl.

Den 16. januar 2025 skrev klager, at den pris, der skulle opkræves, var 492 kr. foruden den senest varslede prisstigning på i alt 40 kr.

Den 30. januar 2025 skrev klager igen til indklagede og oplyste, at indklagede fortsat opkrævede for meget.

Den 31. januar 2025 sendte indklagede en oversigt over klagers abonnementer og rabatter.

Den 14. februar 2025 indbragte klager sagen for Teleankenævnet.

PARTERNES KRAV OG BEGRUNDELSER

Klager

Klager gør gældende, at den aftale, klager indgik med indklagede i 2023, ikke er overholdt.

Klager afviser, at prisstigningen i december 2024 har noget med “TV i flere rum”-abonnementet at gøre.

Klager gør gældende, at prisen steg i december 2024 uden varsel. Klager har talt med indklagedes medarbejdere, der lovede, at klager ville blive krediteret det beløb, der var betalt for meget i december og frem.

Klager fastholder at skulle betale 492 kr. foruden prisstigningen på 40 kr. fra januar 2025 og frem.

Indklagede

Indklagede afviser at kreditere klager 297 kroner.

Indklagede gør gældende, at der ikke er opkrævet for meget.

Indklagede anfører, at klager har haft tre aftalte rabatter, herunder en rabat på 90 kr. vedrørende ”TV i flere rum”. Indklagede anfører, at indklagede ved en fejl ikke opkrævede selve abonnementsbetalingen på 99 kr. for dette abonnement fra september 2023 til november 2024.

Indklagede anfører, at da indklagede opdagede denne fejl, begyndte indklagede at opkræve abonnementsbetalingen på 99 kr. fra december 2024 og frem. Indklagede fjernede ikke rabatten på 90 kr.

Indklagede bemærker, at indklagede valgte kun at opkræve klager for ”TV i flere rum” fremadrettet og undlod at foretage en efteropkrævning for perioden.

Indklagede bemærker desuden, at klager opsagde ”TV i flere rum” ultimo december 2024, hvorfor den forudbetalte opkrævning (regning nr. 130) for denne del af december blev tilbagebetalt ved næstkommende regning (regning nr. 132).

NÆVNETS BEMÆRKNINGER

Nævnet bemærker indledningsvist, at parterne er enige om, at indklagede retmæssigt varslede en prisstigning vedrørende klagers TV- og internetabonnementer på 2 x 20 kr. fra 1. januar 2025.

Klager gør imidlertid gældende, at klager er blevet opkrævet for meget fra december 2024 og frem. Klager anfører, at indklagede har foretaget en prisændring uden varsling.

Indklagede gør gældende, at klager blev opkrævet korrekt fra december 2024 og frem, men at klager i en periode forud herfor ved en fejl var blevet opkrævet for lidt. Indklagede afviser at have foretaget ændringer i pris eller at have slettet aftalte rabatter.

Nævnet har derfor kortlagt regningsforløbet for november 2024 – februar 2025 nedenfor. Den angivne tidsperiode refererer til perioden, der opkræves betaling for, og ikke regningsdatoen. Numrene refererer til de respektive regninger.

 November  ’24 (nr. 129)December ’24 (nr. 130)Januar ’25 (nr. 131)Februar ’25 (nr. 132)
Grundpakke m/ TV-boks359,00 kr.359,00 kr.379,00 kr.379,00 kr.
Bredbånd319,00 kr.319,00 kr.339,00 kr.339,00 kr.
TV i flere rum99,00 kr.99,00 kr.
TV 2 Ude5,00 kr.5,00 kr.5,00 kr.5,00 kr.
Rabat: TV÷ 100,00 kr.÷ 100,00 kr.÷ 100,00 kr.÷ 100,00 kr.
Rabat: TV i flere rum÷ 90,00 kr.÷ 90,00 kr.÷ 90,00 kr.
Rabat: Bredbånd÷ 100,00 kr.÷ 100,00 kr.÷ 100,00 kr.÷ 100,00 kr.
I alt393,00 kr.492,00 kr.532,00 kr.523,00 kr.
Inkl. mobil til 99 kr.492,00 kr.591,00 kr.631,00 kr.622,00 kr.
Kreditering÷ 11,32 kr.

Fra december 2024 til februar 2025 faldt regningen med 9 kr., fordi klager opsagde ”TV i flere rum”. Regningen steg til gengæld med 40 kr. på grund af den varslede prisstigning, der trådte i kraft primo 2025.

Klager har spurgt, hvorfor regningen i december 2024 var 492 kr., mens regningen i januar 2024 var 622 kr. Denne forskel skyldes (foruden ovennævnte prisstigning), at 492 kr. er opkrævningen eksklusiv klagers mobilabonnement, mens 622 kr. er opkrævningen inklusiv klagers mobilabonnement.

Nævnet finder, at klager tidligere har fået en utilsigtet rabat, idet indklagede ved en fejl ikke opkrævede abonnementsbetaling for ”TV i flere rum”. Denne fejl  afskar ikke indklagede fra at opkræve betaling herfor fra og med december 2024, da fejlen blev opdaget.

Nævnet bemærker, at indklagede har krediteret det beløb, klager havde forudbetalt for ”TV i flere rum”, efter at klager opsagde abonnementet ultimo december 2024. 

Sammenfattende finder nævnet ikke, der er noget usædvanligt ved de regninger, indklagede har udstedt.

Nævnet træffer herefter følgende:

AFGØRELSE

Der gives ikke klager, NN, medhold i klagen over indklagede, Yousee A/S.

Det indbetalte klagegebyr på 175 kr. returneres ikke til klager, jf. vedtægternes § 27.

Indklagede, Yousee A/S, bidrager som tilsluttet til Teleankenævnets drift og betaler derfor ikke sagsomkostninger, jf. vedtægternes § 28.

På Teleankenævnets vegne, den 23. oktober 2025