Fibernet – afhjælpning – ”rimelig tid” – rykkere (24-359)

Fibernet – afhjælpning – ”rimelig tid” – rykkere (24-359)

Resumé Klager var fiberkunde hos indklagede. Den 31. maj 2024 oplyste klager, at der ikke længere var internetforbindelse på klagers adresse. I løbet af de næste 3-4 uger kontaktede klager indklagede flere gange både skriftligt og telefonisk med henblik på afhjælpning af manglen. Idet indklagede afviste at stille en trådløs router el.lign. til rådighed, købte […]

TV – dobbeltopkrævning – substituerbare teknologier – migrering fra telefonstik (kobber) til fiber – udvidet vejledningspligt (24-304)

TV – dobbeltopkrævning – substituerbare teknologier – migrering fra telefonstik (kobber) til fiber – udvidet vejledningspligt (24-304)

Klager havde TV, internet og telefoni via telefonstikket (kobber) hos indklagede. I december 2022 bestilte klager en fiberforbindelse, fordi der var problemer med kobberforbindelsen. I januar 2023 blev fiberforbindelsen etableret, hvorefter klager betalte for TV og internet via fiber. I december 2023 opdagede klager, at han samtidigt stadig betalte for TV, internet og telefoni via […]

Internet – Opsigelse – SBBU – Fuldmagt – Dobbeltbetaling – Mundtlig aftale (24-279)

Internet – Opsigelse – SBBU – Fuldmagt – Dobbeltbetaling – Mundtlig aftale (24-279)

Resumé: Klager bestilte den 26. februar 2024 en 200/200 Mbit internetforbindelse via fiber hos indklagede. Klager havde i forvejen en internetforbindelse med fast installation hos en anden udbyder. Klager gjorde gældende, at en navngiven medarbejder hos indklagede i forbindelse med bestillingen havde oplyst, at indklagede ville sørge for at opsige klagers internetforbindelse hos klagers eksisterende […]

Internet – Aftaleforhold – Aftaleindgåelse – Uanmodet levering – Hæftelse – Rykker- og inkassoforløb – Slutbrugerbekendtgørelse § 17 – SBBU (skift af bredbåndsudbyder) – (24-202, 24-228 og 24-361)

Internet – Aftaleforhold – Aftaleindgåelse – Uanmodet levering – Hæftelse – Rykker- og inkassoforløb – Slutbrugerbekendtgørelse § 17 – SBBU (skift af bredbåndsudbyder) – (24-202, 24-228 og 24-361)

RESUMÈ: Nævnet har afgjort 3 nogenlunde enslydende sager, som vedrører ovenstående emner. Fælles for de 3 sager er, at der på baggrund af en telefonisk drøftelse blev oprettet abonnementer på levering af bredbånd, som senere viste sig ikke kunne gennemføres, da det ikke var muligt for indklagede at opsige forbrugernes eksisterende abonnement hos deres daværende […]

Flere tjenester – Aftaleforhold – Pris (24-45)

Flere tjenester – Aftaleforhold – Pris (24-45)

RESUMÈ: Klager indgik den 2. januar 2024 aftale med indklagede om levering af en 1000/1000 Mbit internetforbindelse via coax samt 2 mobile bredbånd Mobilt 5G Internet 1 TB. Ifølge klager blev der i forbindelse med aftaleindgåelsen aftalt en fast pris på 249 kr. om måneden pr. abonnement for de mobile bredbånd samt en pris for […]

TV og internet – aftaleforhold – etablering af fiberforbindelse (24-26)

TV og internet – aftaleforhold – etablering af fiberforbindelse (24-26)

RESUMÈ: Klager indgik en aftale med indklagede om, at klagers daværende internetforbindelse via kobber skulle konverteres til en fiberforbindelse. Den 12. september 2023 modtog klager aftaleresume og en ordrebekræftelse om etablering af fiberforbindelsen. Indklagede opkrævede klager 4.999 kr. for etablering af fiberforbindelsen, hvilket klager anfægtede, idet klager mente at have indgået en aftale med indklagede […]

Internet – manglende opsigelse – chatbot (23-113)

Internet – manglende opsigelse – chatbot (23-113)

Resumé: Klager havde et tv-abonnement hos Norlys og et internetabonnement hos indklagede (Stofa). Klager ønskede at opsige både sit tv- og internetabonnement grundet prisstigninger. Klager valgte at benytte den indbyggede chatbot-funktion på Norlys’ hjemmeside, idet klager var af den opfattelse, at Norlys og Stofa var den samme teleudbyder. Den 1. marts 2023 valgte klager gennem […]

Mobil – Regningsklage – Aftaleforhold – Saldomax (23-242)

Mobil – Regningsklage – Aftaleforhold – Saldomax (23-242)

Resumé: Mobil – Regningsklage – Aftaleforhold – Saldomax Klager havde et mobilabonnement hos indklagede, som klagers datter benyttede. Klager havde oprettet Saldomax på det pågældende nummer med et saldomax på 100 kr. Under et ophold i udlandet fik klager information fra indklagede om at den aftalte samtalegrænse på 100 kr. var overskredet, og at saldoen […]