Nyheder

23. maj 2025
Internet – Opsigelse – SBBU – Fuldmagt – Dobbeltbetaling – Mundtlig aftale (24-279)
Resumé: Klager bestilte den 26. februar 2024 en 200/200 Mbit internetforbindelse via fiber hos indklagede. Klager havde i forvejen en internetforbindelse med fast installation hos en anden udbyder. Klager gjorde gældende, at en navngiven medarbejder hos indklagede i forbindelse med bestillingen havde oplyst, at indklagede ville sørge for at opsige klagers internetforbindelse hos klagers eksisterende […]

19. maj 2025
Internet – Aftaleforhold – Aftaleindgåelse – Uanmodet levering – Hæftelse – Rykker- og inkassoforløb – Slutbrugerbekendtgørelse § 17 – SBBU (skift af bredbåndsudbyder) – (24-202, 24-228 og 24-361)
RESUMÈ: Nævnet har afgjort 3 nogenlunde enslydende sager, som vedrører ovenstående emner. Fælles for de 3 sager er, at der på baggrund af en telefonisk drøftelse blev oprettet abonnementer på levering af bredbånd, som senere viste sig ikke kunne gennemføres, da det ikke var muligt for indklagede at opsige forbrugernes eksisterende abonnement hos deres daværende […]

24. oktober 2024
TV og internet – aftaleforhold – etablering af fiberforbindelse (24-26)
RESUMÈ: Klager indgik en aftale med indklagede om, at klagers daværende internetforbindelse via kobber skulle konverteres til en fiberforbindelse. Den 12. september 2023 modtog klager aftaleresume og en ordrebekræftelse om etablering af fiberforbindelsen. Indklagede opkrævede klager 4.999 kr. for etablering af fiberforbindelsen, hvilket klager anfægtede, idet klager mente at have indgået en aftale med indklagede […]

4. juni 2024
Internet – manglende opsigelse – chatbot (23-113)
Resumé: Klager havde et tv-abonnement hos Norlys og et internetabonnement hos indklagede (Stofa). Klager ønskede at opsige både sit tv- og internetabonnement grundet prisstigninger. Klager valgte at benytte den indbyggede chatbot-funktion på Norlys’ hjemmeside, idet klager var af den opfattelse, at Norlys og Stofa var den samme teleudbyder. Den 1. marts 2023 valgte klager gennem […]

25. marts 2024
Internet – Aftaleforhold – Router – Sikkerhed – Teknisk sagkyndig (23-19)
Resumé Klager havde i en længere årrække en internetforbindelse via kabel-tv-antennestikket (coax) hos indklagede. Indklagede stillede en router til rådighed for klager til brug for forbindelsen. Den 19. december 2022 sendte klager en skriftlig klage til indklagede. Klager var blevet hacket og ønskede sikkerhed for, at det kun var muligt for relevante personer at ændre […]

7. marts 2024
Internet – Aftaleforhold – Fortrydelsesret (23-142)
Resumé Den 30. marts 2023 oprettede klager som et fjernsalg et 1000/1000 Mbit bredbåndsabonnement via fiber hos indklagede. Samme dag modtog klager via mail en ordrebekræftelse herpå. Følgende fremgik blandt andet af ordrebekræftelsen: ”Din 14 dages fortrydelsesret er gældende fra modtagelsen af denne ordrebekræftelse.” Klager sendte straks efter modtagelsen af ordrebekræftelsen en mail til indklagede […]

7. marts 2024
Flere tjenester – Aftaleforhold – Mangler ved det leverede – TV-boks – Krav om kompensation (23-97)
Resumé Klager bestilte den 24. september 2021 abonnement på 200/200 Mbit fibernet og en TV-pakke hos indklagede. Af ordrebekræftelsen fremgik det, at TV-pakken blandt andet indeholdt en TV-boks med mulighed for at pause, spole, optage og starte tv-programmer forfra. Klager oplevede herefter problemer med funktioner i TV-boksen. Ifølge klager var det kun muligt at afspille […]

16. oktober 2023
Internet – aftaleforhold – fortrydelse – annullering (23-1)
Den 9. november 2022 oprettede klager et bredbåndsabonnement via fiber hos indklagede. Det fremgik af ordrebekræftelsen, at internetforbindelse ville blive aktiveret den 28. april 2023. Ifølge indklagede var datoen den 28. april 2023 baseret på en tilbagemelding fra fiberleverandøren TDC NET på baggrund af aftaler med en entreprenør om gravning af fiber ind til kunden […]