Nyheder
8. juli 2024
”Automatisk Optankning” – Risiko for utilsigtet stor regning ved forbrug i udlandet (23-157)
Da sommeren står for døren og mange forbrugere tager deres mobiltelefon med til udlandet, skal man være opmærksom på, at tilmelding til automatisk optankning, kan generere en utilsigtet stor regning… Resumé: Klager havde ved logning på selvbetjeningssiden ”Mit CBB” tilmeldt sig ”Automatisk Optankning”. Klager rejste til Thailand, og da klagers SIM-kort blev registreret på thailandsk […]
24. maj 2024
Mobil – Regningsklage – Aftaleforhold – Saldomax (23-242)
Resumé: Mobil – Regningsklage – Aftaleforhold – Saldomax Klager havde et mobilabonnement hos indklagede, som klagers datter benyttede. Klager havde oprettet Saldomax på det pågældende nummer med et saldomax på 100 kr. Under et ophold i udlandet fik klager information fra indklagede om at den aftalte samtalegrænse på 100 kr. var overskredet, og at saldoen […]
7. juli 2022
Mobil – Aftaleforhold – Indholdstakseret forbrug – Hæftelse (20-240)
Teleankenævnet har behandlet et antal sager, hvor forbrugerne er blevet opkrævet beløb for indholdstakserede tjenester. Indholdstakserede tjenester er en betegnelse for en vare eller digital tjeneste, som bestilles via sms eller en hjemmeside. Det kan f.eks. være bus- eller togbilletter, et mobilspil, en donation, en sms-afstemning, tilmelding til en konkurrence eller andre tjenester, hvor man […]
7. juli 2022
Mobil – Aftaleforhold – Indholdstakserede tjenester – Hæftelse (20-246)
Teleankenævnet har behandlet et antal sager, hvor forbrugerne er blevet opkrævet beløb for indholdstakserede tjenester. Indholdstakserede tjenester er en betegnelse for en vare eller digital tjeneste, som bestilles via sms eller en hjemmeside. Det kan f.eks. være bus- eller togbilletter, et mobilspil, en donation, en sms-afstemning, tilmelding til en konkurrence eller andre tjenester, hvor man […]
7. juli 2022
Mobil – Regningsklage – Aftalevilkår – Indholdstakseret tjenester – Køb af togbilletter via mobiltelefonen (20-384)
Teleankenævnet har behandlet et antal sager, hvor forbrugerne er blevet opkrævet beløb for indholdstakserede tjenester. Indholdstakserede tjenester er en betegnelse for en vare eller digital tjeneste, som bestilles via sms eller en hjemmeside. Det kan f.eks. være bus- eller togbilletter, et mobilspil, en donation, en sms-afstemning, tilmelding til en konkurrence eller andre tjenester, hvor man […]
25. maj 2022
Mobil – Regningsklage – Opkald til udlandet – Hæftelse – Brug af WhatsApp (21-320)
Resumé Klager havde et mobilabonnement hos indklagede. Klager konstaterede, at indklagede havde takseret klager for 2 opkald til udlandet foretaget i perioden fra den 1. oktober til 31. oktober 2021. Indklagede havde opkrævet 1.920 kr. for opkaldene. Klager kunne ikke anerkende at have foretaget disse opkald til udlandet, idet klager gjorde gældende, at hun havde […]
31. marts 2022
Mobil – Regningsklage – Opkald foretaget i Grækenland til USA – Hæftelse – Roaming World (21-278)
RESUMÉ: Klager havde et mobilabonnement hos indklagede, som indeholdt ’Roaming World’. Klager havde også ’5 Timers tale til 54 lande’. I forbindelse med et ophold i Grækenland foretog klager i perioden fra den 2. september – 11. september 2021 en række opkald til USA. Klager modtog efterfølgende en opkrævning fra indklagede for de pågældende opkald. […]
4. januar 2022
Mobil – Regningsklage – Opkald foretaget i udlandet – Hæftelse (21-188)
Klager oprettede et mobilabonnement hos indklagede. I abonnementet var inkluderet ’Roaming World’. I forbindelse med et ophold i Tyrkiet, foretog klager en række opkald til Frankrig og England. Klager modtog efterfølgende en opkrævning fra indklagede for de pågældende opkald. Det var klagers opfattelse, at opkaldene var inkluderet i klagers abonnement, hvilket klager også var blevet […]